Prechod na navigáciu block menu Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu Hlavné menu 3 Prechod na navigáciu vodorovná

Vyšnokubínske skalky

Na Tupú (810 m) a Ostrú skalku (813 m)

Trasa Vyšný Kubín – Tupá skalka – Ostrá skalka – Leštiny - Vyšný Kubín

Oblasť: Oravská vrchovina, dolná Orava.
Náročnosť: krátka a nenáročná prechádzka okolím Vyšného Kubína
Východiskový bod: Vyšný Kubín
Cieľový bod: Vyšný Kubín
Predpokladaný čas:  2:45 hod
Prevýšenie: 288 m

Zaujímavosti: Tupá skala (810 m) bola v staroveku osídlená, dodnes sú v teréne viditeľné stopy po zaniknutom hradisku ľudu púchovskej kultúry z mladšej doby bronzovej. V masíve Ostrej skaly (813 m) sa nachádzajú malé jaskyne.

Tupá skalka a Ostrá skalka vytvárajú nádherný prírodný rámec krajiny pod veľkým Chočom, ktorý človek osídlil v dávnej minulosti. Súčasťou výletu je prehliadka dreveného artikulárneho kostola v Leštinách.

Vyšnokubínske skalkyPrechádzku začíname pri kaštieli Kubínyiovcov v obci Vyšný Kubín. Vyberieme sa východným smerom po asfaltovej ceste do Leštín. Asi po ½ km sa cesta stáča doľava. Po chodníku prejdeme cez Leštinský potok, za ktorým uvidíme pomník básnika P. O. Hviezdoslava. Za pomníkom odbočíme doľava na vedľajšiu cestu a pokračujeme v stúpaní po poľnej ceste vedúcej do svahu Tupej skaly. Cesta skalu obchádza z ľavej strany. Na vrchole Tupej skaly sa okrem niekoľkých vysielačov nachádza majestátny kovový dvojkríž – Pamätník slovenského cyrilo-metodského kríža ekumenickej jednoty. od ktorého vidíme takmer celú dolnú Oravu.Vidieť panorámu Chočských vrchov, Oravskej Magury a časť Malej Fatry. Pokračujeme v miernom stúpaní, až prídeme na vrcholovú plošinu Tupej skaly (810 m). Na posledných metroch výstupu zdoláme pomerne dobre viditeľný val opevnenia bývalého hradiska, ktoré v období 700 -300 pred Kr. patrilo k jedným z najvýznamnejších pravekých hradísk na severnom Slovensku. Okolo hradiska jeho obyvatelia vybudovali hradbu. Z okraja Tupej skaly sa opäť ponúka nádherný pohľad na Veľký Choč a dediny ležiace pod jeho severnými svahmi. Z Tupej Skaly zídeme nevýrazným lesným chodníkom severovýchodným smerom do lúčneho sedla, z ktorého vedie do svahu Ostrej skaly rovnako nevýrazný lesný chodník. V miernom stúpaní dosiahneme vrchol Ostrej skaly (813 m). Aj tu sa v minulosti rozprestieralo hradisko, avšak bolo podstatne menšie ako hradisko na Tupej skale. Po nasýtení výhľadmi na okolitú krajinu zostúpime po tej istej trase do lúčneho sedla a zo severu obídeme Ostrú skalu. Po lúčnom hrebeni pokračujeme východným smerom nevýraznou poľnou cestou, až prídeme na spevnenú cestu, po ktorej zídeme do obce Leštiny. Jej pýchou je drevený artikulárny evanjelický kostol zapísaný do zoznamu svetového dedičstva UNESCO. Po prehliadke kostola nás čaká záverečný úsek, ktorý vedie po asfaltovej ceste západným smerom do obce Vyšný Kubín.